När ska vi ändra grunden för våra barn???

Startade dagen med en smoothie på gurka, florida grapefrukt, äpple, ingefära, kiwi och supergreens. Till det två ägg och fina kalkonskivor från Ingelsta kalkon.

Tindris tyckte det var en supersmarrig smoothie och jag kan inte sluta att undra när vi ska lägga om grunden för våra barn, det finaste vi har.

Om vi äter på en restaurang…Varför kan jag välja hamburgare, pizza, pannkakor och en dålig korv som är mer lik innehållet av plast en näringsrik mat vid närmre analys, där det finns innehåll som kan skada nervsystem, försämra immunförsvar och tom hjärnan..ibland finns spagetti och köttfärssås också på menyn. Varför finns det inte ett nyttigt alternativ eller ens lite grönsaker på tallriken?

Jag kanske har haft en makalös tur med Tindra men hon älskar räksallad med linser, kycklingfilé med avokado och tomatsallad. Lax med ris och bönsallad. Till mellis tycker hon det är super att få frukt, morötter, coktailtomater,keso och nötter.. Visst äter hon glass, tårta, godis i bland ..absolut, men när är det hon vill ha det? När jag har slavat med att ge henne bra och näringsrik mat, slarvat med hennes mellis eller sömn. Har hon sovit, ätit bra mat inklusive mellis så kommer inte något sötsug alls utan frågan blir..mamma kan inte vi köpa coktailtomater och äta i bilen. När vi har köpt helgmys i form av bokstavskex, chokladnötter, glass, äter hon lite lite om vi grundat med annan nyttig mat.. men även turkisk yoghurt med färska bär och lite honung är favorit som annan efterätt/godis eller äppelklyftor stekta i kokosolja och kanel. Har vi inte laggt grunden bra äter hon mer och blir sockerhög, jobbig och övertrött, somnar sent och vaknar trött. Slutsatsen är alltså att när jag slarvar går det ut över Tindris..jag kan inte skylla på något annat.. Vem tror vi att vi är snälla mot när vi köper halvfabrikat, godis, chips och pizza som är istort sätt tomma kalorier utan näring. De blir jobbigare för oss och barnen, vi lägger en grund för koncentrationssvårigheter, exsem och diabets 2. Visst vill vi alla att våra barn ska må bra och vara friska pigga och glada.. Omega 3 tex är otroligt viktigt för barns hjärna, prestation, utveckling och koncentration. 

Forskning visar att barn med ADHD och dysleksi har fått mycket bra resultat av tillskott på omega tre, var hittar du omega 3 i en barnmeny? Vitamniner, mineraler, protein, fett och långsamma kolhydrater är ett måste för optimal hälsa. Vi alla vet ju att vinsterna är helt ovärderliga med en bra kost och motion, kan vi inte bygga våra barn med rätt bränsle? Vi vet ju hur vi själva mår om vi sover dålig, hoppar över måltider eller slänger i oss dålig mat. Om man nu ska äta korv…är det verkligen så att våra barn tycker bättre om en dålig halvfabrikatskorv än en ekologisk korv med högt köttinnehåll, visst kostar det lite mer men priset är pyttepyttepytte liten del av det värdet vi får…

Jag tror på att lägga en sund grund, att kämpa hårt för att det ska vara superroligt även för barnen att laga näringstät god mat med skojiga och spännande recept, där de får vara delaktiga, göra roliga figurer av gurkan och kärna ut granatäpple , göra smarrig bananglass och mosa avokado på mackan.. Jag menar inte att barn inte ska få äta glass och tårta..jag menar dock att vi kan betydligt bättre och att det då inte ens märks och dessutom blir godare när tillfällen med socker eller ännu värre processad mat blir färre.

Annonser
Det här inlägget postades i Frida, Mat/recept. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till När ska vi ändra grunden för våra barn???

  1. Perita skriver:

    Sjuuuuukt bra skrivet! Jag funderar själv över det där ibland. Jag läser din blog för att jag tycker att du har sunda tankar kring kost och träning och blir väldigt inspirerad av dig!
    Trots att jag själv är Hälsopedagog och PT så tycker jag att det är tufft att hinna med att förbereda bra alternativ i alla lägen. För den minsta (1 år) går det utmärkt, men för sexåringen är det värre. Pappa har liksom inte riktigt samma tanke alltid…
    Men när jag läser vad du gör så känner jag mig som sagt inspirerad att göra mer! Så fortsätt att lyfta denna heta potatis Frida!

    Hälsningar
    Perita Lundblad

    • ucspc skriver:

      Hej Perita!

      Tack för ditt gulliga inlägg och jättekul att du följer bloggen. Det är toppen att du har ett sunt tänk och försöker optimera så gott det går, i bland är det svårt men om ibland bara blir ibland så är det ju fantastiskt mycket bättre än alltid;) ett kul test kan vara ..så att pappsen också förstår ditt vårt tänk.. att kartlägga två dagar.. en dag men bra mat, regelbundna måltider och aktivitet, samt en dag med oregelbundna måltider, mindre aktivitet och processad mat eller godis.. Otroligt intressant..
      Vänligen
      Frida

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s