Ung och frisk med färgrik mat

 Hade en supermysig lunch på Mocco med Johanna.

Räkor, linser och avokado blev det som jag tidigare skrev och lyxade även med en stor god latte.

Flavonoider är kraftfulla antioxidanter som förebygger åldrande och sjukdommar, att äta färgrika frukter och grönsaker har många fördelar, bla:

 – förebygger hjärt och kärlsjukdommar, ökar blodcirkulation, stärker immunförsvar, ger frisk och sund hud . Därför satsar jag på färglada sallader och smoothies.

Ett litet mellis med kiwi, peccannötter och Florida grape blev det nu så är man laddad för promenad vid Edsviken. Jag gillar kombinationen Kiwi och grapefrukt, kiwi är rikt på C -vitamin, E -vitamin samt kalium (motverar högt blodtryck). Vissa äter kiwi med skalet på, det går utmärkt om man tvättar kiwin ordentligt och skalet innehåller flavonoider och fibrer..jag skalar dock mina.. pecannötterna som bla innehåller omättade fettsyror, mineraler, fosfor, kalium och magnesium har jag rostat med havssalt och kokosolja i ugnen..mums!!

Annonser
Det här inlägget postades i Frida. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ung och frisk med färgrik mat

  1. Mia skriver:

    Hej Frida!
    Tycker din blogg är kul och ffa inspirerande.
    Jag har precis hittat hit via en annan blogg 🙂
    Jag har noterat att det inte förekommer så mycket bröd, pasta och mjölkprodukter i din kost och undrar lite hur du tänker kring det? Har du helt valt bort det eller äter du ibland? Äter du några kosttillskott för att kompensera för ex kalcium?

    Hälsn.
    Mia

  2. ucspc skriver:

    Hej Mia,

    Tack, roligt att du hittat hit:) Det stämmer bra att jag undviker vitt mjöl, socker och processad mat i största möjliga mån, jag använder mjölkprodukter i bland men inte så ofta. Genom att äta mycket färglada grönsaker, fett från bra källor till varje måltid och protein från fisk, räkor, kyckling och kakon mm presterar jag bättre, blir hårdare i kroppen och håller en god form. Jag äter idag inget kalcium tillskott däremot D vitamin (vintertid) för att lättare tillgodogöra mig kalcium från bla sesamfrö, grönkål, musslor, ägg, fetaost mm

    • Mia skriver:

      Tack för att du tog dig tid och svarade 🙂
      Jag försöker också få till en så ren och oprocessad kost som möjligt, men det är inte alltid så lätt när man har barn som bara vill äta pasta, korv, smörgåsar, smaksatt yoghurt mm.
      Vad tycker du om soja och havremjölk som ersättning till vanlig mjölk, är det något du brukar använda eller rekommendera?

      • ucspc skriver:

        Hej Mia,

        Tack själv. Jag är personligen inte så mycket för just soja mjölk eftersom det innehåller ganska mycket östrogen. Havremjölk absolut, osötad sådan är toppelitopp.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s