Fett och socker skapar samma sug som kokain?

Knarkar vi via maten..

Socker triggar våra belöningssystem och vill hela tiden öka dosen för att få samma effekt..

Jag tycker det är riktigt bra att detta börjar belysas ordentligt, finns det en anledning till att det finns socker i så många livsmedel. Vad är det vi blir sugna på när vi inte fått mat på aldelles förlänge, när reptil hjärnan slår till.. 

Eftersom jag jobbar en del med kost vet  jag vilket elände socker kan ställa till med, i några fall har tredje dagen utan socker framkallat både enorm huvudvärk och påtagliga skakningar..En härlig återkoppling från en kund var att- Ahh jag som verkligen trott att jag led av depression men det har varit rubbat och instabilt blodsocker.

Intressant artikel i SvD i dag sött och fett som knark för hjärnan

Det här inlägget postades i Frida. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Fett och socker skapar samma sug som kokain?

  1. Anna B skriver:

    Tack för länken – bra post som vanligt!

    Vill bara berätta hur mycket jag uppskattar att följa dina inlägg här – det är både inspirerande och intressant, o triggar mig precis rätt sätt… :)

    Har funderat på en sak – var riktigt imponerad av att du nådde ditt spagat-mål så (relativt) fort, och det skulle vara finemang om du hade lust att skriva en post med lite bilder och instruktioner som visar hur du stretchar för att nå dit! Jag är vältränad, men saknar den där sista rörligheten som vore så kul att ha… Tack på förhand! :)

    /Annapanna

    P.S. Hur har det gått med milen-målet? :)

    • ucspc skriver:

      Hej Annapanna;)

      Tack snälla, superroligt att du följer bloggen.
      Visst kan jag skriva lite om det, kommer i helgen.:)

      Du, löpningen blev lite lidande då chins träningen tog mkt tid..men tar upp utmaningen med start nästa vecka faktiskt..
      Ta hand om dig!
      /Frida

      • Anna B skriver:

        Hej Frida,
        och tusen tack för ditt snabba svar – ser verkligen fram emot att få lite intressant läsning i helgen då! :-)

        /Anna

        P.S. Trodde väl att du hade löpningen på gång, ja – blir superkul att följa framöver!

      • ucspc skriver:

        Hej Anna,

        Du, jag har inte hunnit med spagat inlägg i helgen, men det kommer:)

      • Anna B skriver:

        Tack, Frida – ser verkligen fram emot det!

        Stretchar på här så länge… :)

        /Anna

Kommentera

